21‏/06‏/2008

إضراب الصغار




يــــــــــــــاه

كانت أحسن أيام حياتي

كان عندي وقتها حوالي 14 شهر

يعني زي ما تقولوا سنة وشهرين

لما كتبت أشهر موضوع بحياتي

وتنا قشنا فيه أنا والعديد من المدونين

كان عنوان الموضوع





الريلاكس الريلاكس
لنخلي عيشتكم إكس



إكس يعني (x) غلط

و وقتها قمنا بالعديد من المظاهرات

و قررنا نعمل إضراب

راح ضحيته كتير من أصحابي المدونيين

وكان مصيرهم الأحداث

(عشان كانوا لسه صغننين)



و



بناءا علي رغبة الكثير من أطفال اليوم

قررت إعادة نشر الموضوع

للمرة التانية
بعد حوالي 20 سنة



-----------( إضراب الصغار )----------








قرار رقم (1)

عايزين نصحي في هدوء وريلاكس

قرار رقم (2)

نضفولنا منخيرنا بشويش وبلاش الفحت



قرار رقم (3)

لا للتمارين العنيفة إحنا لسه نونو



قرار رقم (4)

نعم للتدليك و لا للتفكيك





قرار رقم (5)

شيلونا صح إحنا مش كياس قطن




قرار رقم (6)


لا للإستحمام .. واء واء..

ملحوظة رفيعة

إستخدموا شامو جونسن



قرار رقم (7)



نشفونا براحة يا بشر
خلي عندكم شوية ريلاكس




قرار رقم (8)

ماشي دوقوا أكلنا

بس مش تلهطوه




و حصل جدل كبير علي القرار رقم (8)

إلي أن أتي من أرض لبنان الشقيقة

مدون حبيب

وقال بصوت عالي

عشان ميعرفوش يكلوا أكلنا تاني

لازم ننادي ونقول

لا للرضاعة الصناعية

نعم للرضاعة الطبيعية


طبعا


كلنا شكرناه وحيناه

وبعد الإجتماع

قدم لنا كلنا دعوة لزيارة بلاده

عشان نساعده في نشر رسالتة



طبعا


كلنا وافقنا

و وقفنا معاه وقفة رجل واحد

وكان ده التعديل الوحيد اللي حصل

و سمناه قرار رأم (8 معدل )




قرار رقم (9)

لا للإستزراف الزايد

و انتوا بتلعبونا

وأحنا بنعيط وأنتوا فكرينا بنضحك

و يا ريت تراعوا سننا










قرار رقم (10)

لا للكفولة

نعم للبامبرز


ملحوظة رفيعة

يا ريت تراعوا شعورنا وانتوا بتغيرولنا




قرار رقم (11)


رجاء بلاش بخل

لا لإستخدام حزام الكبار

نعم للإستخدام كرسي الأمان

للأطفال





قرار رقم (12)


مش عايزين نروح معاكم

و أنتوا بتتسوقوا

لا للشوبينج





قرار رقم (13)


نبوس إيدكم

مش عايزين نفسنا يتكتم

غطونا بشويش

خليكم ريلاكس



و بعد كل القرارات دي

قررنا الأتي
لو مش هتعملونا بريلاكس

هاتوا لنا

مربية كويسة

و يا ريت تستنضفوا


و شكرا







بإيدك تخلي طفك ريلاكس

و

بإيدك ممكن يكون العكس



هناك 38 تعليقًا:

mregypt7 يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
mregypt7 يقول...

السلام عليكم
يا باشا قولهم يخلوا عندهم دم مش ريلاكس
يرحمونا شويه وهم بيشيلونا
البوست ظريف وجميل
تحياتى وابقى نورنى
الباش مهندس بوحميد

عاشقة الوطن يقول...

السلام عليكم

ازيك ياحازم
تصدق عاوزين نتعلم ازاى نخلى الاطفال ريلاكس عشان منعقدهمش من صغرهم كده

تحياتى

Fatma يقول...

:)

جميل الموضوع ومسلي وبسيط جدا ومفيد

حاجات صغيرة بس بتأثر جدا في نفسية الطفل وبتكون رواسب جواه تطلع في شكل عقد نفسيه يمارسها لما يكبر على بقيت الخلق

RaRa يقول...

بوست جميل ورائع ومفيد جدا

keda-sponsor يقول...

يا ريت بقى يعملوا بقرارات الإضراب ... إحنا تعبنا فعلا



واااااااااااء

زى الهوا يقول...

ههههههههههههههههههه تحفة البوست دا ,بس هوه حضرتك افتكرت اذاى الحاجات اللى بتنرفز دى . ولا اصلا حضرتك طفل وعامل نفسك كبير؟

Cold air يقول...

Mr_Egypt
منور يا باش مهندس
ويريت تيجي علي قد الشيل بس
تحياتي لك
ومع دوام التواصل

Cold air يقول...

عاشقة الوطن

و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
و ربنا يسهل ويطبقوا الإضراب ده في الدول العربية
بس من غير إعتقالات

هه ^_^ هه ^_^ هه

نورت المدونة كلها

Cold air يقول...

Founoon

اهلا بيك ونورت relaxation
و مرسي علي زوقك
و صحيح تربية الطفل في الصغر كالنقش عالحجر

اتمني أشوفك تاني علي خير

Cold air يقول...

rara

حقيقي البوست اجمل بيكم
و أتمني بجد يكون عجبك

و مرسي علي مرورك الجميل

Cold air يقول...

keda-sponsor

منور والله
و يا عم ايدي علي كتفك
بجد احنا تعبنا

واااااء

ويا رب يدوم التواصل
انشاء الله

Cold air يقول...

زي الهوا

منورة
ايه الغيبة الكبيرة دي
يا رب يكون السبب خير

أما عن حكاية إزاي أفتكرت
كل اللي كان بيحصل
فده كله كان مكتوب بمحضر الجلسة
الخاصه بالإجتماع التي تم فيه الإتفاق علي الإضراب

هه^_^ هه ^_^ هه

إلي اللقاء

""""" يقول...

البوست دا رائع
انا ضحكت اوى ع الصوره بتاعة القرار لا للشوبينج :D
بس فعلا فى ناس بتهمل اطفالها
وفى اطفال بيتوهوا من اهاليهم فى الزحمه
من حق الطفل على اهله فعلا انهم يخلوا باله منه لانه ممكن يسرح كدا والا كدا ولا حرج عليه هو طبعا

الموضوع كله رائع
مرسى جدا

الدرعمي يقول...

السلام عليكم

يخرب عقلك

انت جبت الفكرة دي منين ؟

بسم الله ماشاء الله

أفكار منظمة ومرتبة

مترابطة

صور ورسومات موضحة

خفة دم

والله قريت البوست وأنا عمال أضحك

ربنا يكرمك فرجت عني شوية

كنت مخنوق

بس الحمد لله أنا عرفت الطريق

لما أتضايق هتلاقيني لاجئ عندك

بس يا ريت تكلمني كمان عالياهو

أنا زبون مستديم في الخنقة

بتضايق بسرعة

adam_4lovers@yahoo.com

مستنيك يا جميييييييييل


تحياتي عالجهد الرائع


آدم

Cold air يقول...

amal

إيه النور ده كله
ومرسي علي كلامك و ردك الجميل
بالنسبة للشوبينج أنا مع الإضراب
100%
و أنا صغير وأنا كبير
وسعيد جدا إن البوست نال إعجابك

ومرسي مرة تانية

Cold air يقول...

آدم

مش عارف أبدأ معاك منين ولا منين
بس الأول حقيقي نورتني يا مان

و إيه الكلام الرائع ده
حقيقي أخجلتم تواضعنا
ويا سيدي أنا أسعد اني كنت سبب عشان تخرج من مود الحزن و الخنقة

وبعد الشر عليك من الخنقة
و أعتبر البيت بيتك و أنت صاحب مكان مش لاجئ خالص

وأكيد زي ما قلتلك أكيد هنكون أصحاب

ومرسي كتير أد الدنيا والبحر

أية الشقية الشعنونة يقول...

امممممممممممممم
بما انى مش نونو بس بحب النونووهات جدا
احب اقولك انك بجد حسستنى انك واحد من اللى بيعانوا زيهم
حسيس جدا
هههههههههههههههههههههه
بوست لذيذ بجد
تحياتى

Aиgel يقول...

صديقي العزيز Cold air

موضوعك جميييييييييل جدا جدا جدا مش عارفة أوصف لك أنا ضحكت قد ايه على الصور وتعليقاتك عليها الجميلة

وكمان والله أنها معلومات مفيدة كمان

أشكرك على مرورك الجميل بمدونتي
واشكرك على تعليقك ومن جهة انا متقلبة فأنا متقلبة لأني برج الدلو يعني برج هوائي
::



تقبل مروري المتواضع
وإن شاء الله يدوم بينا التواصل

Angel Love

Cold air يقول...

آيه الشقية الشعنونة

أنا أتمني أن أكون حسسيس زي ما بتقولي
وكنت أتمني إني أكون واحد منهم بس أعمل إيه

ليت العيال يعود يوما
هههههههههه
و انا سعيد غن البوست عجبك
ودائما منورة relaxation

Cold air يقول...

angel

أهلا بالزيارة الأولي لأجمل ملاك
و يا رب متكونش الأخيرة

بجد والله أنا سعيد جدا عشان الموضوع عجبك
و يا رب دايما تفضلي تضحكي

أما بالنسبة لكونك فتاة من فتيات برج الدلو
فده اكدلي كلامي بإنك متقلبة
بس من النوع الجميل

و أكيد هستني تعليقاتك بفارغ الصبر

و نورتي relaxation
و إن شاء الله يدوم التواصل

Marwa Friday يقول...

حلو جداً جداً يا حازم
بجد
ريلاااااكس
وترجمتك دمها خفيف جداً جداً
صباحك ورد

Cold air يقول...

مروة جمعة

مرسي علي التعليق الجميل
و بجد نورتي المدونة

ولو الترجمة عجبتك فده من دواعي سروري ويا رب دايما أقدر أقدم لكم اللي يفرحكم و يفيدكم

و أهلا بأجمل وردة في مدونتي

Unknown يقول...

السلام عليكم ..

انا بصراحه اول مره ليا على مدونتك الجامده دى يا بشمهندس حازم وان شاء الله مش حتبقا اخر مره...

مواضيعك جميله اوى بجد وبالذات اسم المدونه عاجبنى اووى

ارجو تقبل مرورى
اخوك المهندس الصغير 14 سنه بس ..

المبرمج المحترف..


اه نسييت مستنيك على البلوج بتاعتى هاا تنورنى ان شاء الله..

NilE_QueeN يقول...

يااااااه

انت بتدون من زمان اوى كده
بالشكل دا انا هفضل كام سنه مبتدئه

Aиgel يقول...

مساء الورد يا حازم

أخبارك إيه يا جميل

أنا في انتظار موضوعك الجديد
وكمان أنا جيت أقولك أنك لازم لازم ولا بد أنك تاخد الواجب من عندي يعني مش مسموح تعلق عليا ومتاخدش الواجب
يللا بقى تعالى خده عشان مزعلش أوك وعشان نتعرف على شخصيتك أكتر وأكتر

Angel Love

عاشقة القمر يقول...

هههههههههههه ..
اول زيارة ليا وضحكتني وانا ماليش نفس فاتبسطت اوي اني ضحكت كتير كده من اول زيارة وان شاء الله مش تكون الاخيره ..
البوست بجد لذيذ جدا ودمه خفيف اوي .. اما بالنسبة للبلوج فعايزة اقولك اني مبسوطة اوي اني جيت هنا .. الشكل والجو العام والاغنية حلوين اوي بجد تحفه طحن .. ان شاء الله هبقى اجي تاني كتير .. ابقى استناني :)

غير معرف يقول...

هههههه حلو أوي البوست ده
وكمان عاجبني القرار رقم (9)
في إنتظار جديدك
تقبل مروري
أنا أخت Angel.Love

حبيبه يقول...

السلام عليكم
حلو اوي البوست بتاعك دمه خفيف واختيارك للصور جميل جدا
وعاوزة اقولك ان نصايحك دي ان شاء الله مش هتروح بلاش
وانا عن نفسي هاعمل بيها مع البيبي اللي جاي
تحياتي لك

حبيبه يقول...

السلام عليكم
حلو اوي البوست بتاعك دمه خفيف واختيارك للصور جميل جدا
وعاوزة اقولك ان نصايحك دي ان شاء الله مش هتروح بلاش
وانا عن نفسي هاعمل بيها مع البيبي اللي جاي
تحياتي لك

Cold air يقول...

المبرمج المحترف
أهلا بيك لأول مرة علي Relaxation
و بجد مرسي علي زوقك
و إنشاء الله تكون باشمهندس أد الدنيا

و أكيد أنا كمان سعيد بمعرفتك

Cold air يقول...

NilE_QueeN

أهلا بيك ومنورة المدونة
و إنت أول واحدة تعلق علي السن
بس لا انت محترفة ونص

و يا رب يدوم التواصل
و مرسي علي المرور الكريم

Cold air يقول...

Angel

يا مساء الفل
أنا فعلا قررت إني أنزل الواجب
بدلا من الموضوع اللي كنت هنزله وده عشان خاطر أجمل ملاك علي Relaxation

وشكرا علي تأكيدك

Cold air يقول...

عاشقة القمر

أهلا بيك و نورتي المدونة
و مرسي علي زوقك وكلامك الحلو
و يا رب دايما تكوني سعيدة

مع تمنياتي بدوام التواصل
وشكرا علي مرورك الجميل

Cold air يقول...

Angel Baby

يا نهار أبيض أتنين أنجل مرة واحدة
أنا كده هقلب المدونة لجنة

هه ^_^ هه ^_^ هه

بجد نورتيني يا ملاك يا صغنون
و أهلا بيك
دانت جاية بواسطة جامدة موت

و مرسي علي الكلام الجميل

Cold air يقول...

حبيبة

أهلا بيك و نورتي Relaxation والله
و إيه الكلام الجميل ده كله

أما بالنسبة للبيبي اللي جاي إن شاء الله فأكيد لازم يطلع ريلاكس لمامتة

و يا رب أكون قدرت أفيدك
و مرسي علي التعليق الجميل

Unknown يقول...

شكرا لمرورك اخى الكريم..

ارجو التواصل بيننا وياريت يعنى تدينى ايميلك او تبعتلى اضافه على O.SPiderHack@yahoo.com

للاستفاده من حضرتك..

عمر

Cold air يقول...

المبرمج المحترف

أكيد يا عمر أحب نكون أصدقاء
و إحنا بالفعل أصبحنا أصدقاء
و يا عم انا اللي هستفيد منك د انا غلبان

و مرسي يا جميل


Relax على الأريكه & Enjoy بأبو تريكه

Relax على الأريكه & Enjoy بأبو تريكه
Relax على الأريكه & Enjoy بأبو تريكه