09‏/07‏/2008

حرية التعبير و الثقة بالنفس


هل أنت ممن يجيدون التعبير عن أنفسهم ؟

أم أنت ممن يجد صعوبة في التعبير عن ذاته ؟

-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

فكر كويس قبل الإجابة
-----------------------

1- أنا بعرف أعبر كويس أوي عن نفسي
........
2- أنا مجربتش قبل كده.. بس أعتقد أني بعرف
........
3- الصراحة لا.. بلاقي صعوبة في توصيل رأيي
........
4- يا عم كبر يعني هم مستنيين رأيي دا كوسه وبعدين هم هيسيبوني في حالي ؟!
........
5- مش فاهم تقصد إيه من السؤال بالضبط


............................

الخمس آراء أكيد مختلفين
بس بيربطهم ببعض صفة واحدة
( الثقة بالنفس )

شوف ردي عليك و ناقشني فيه وعبر عن رأيك
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

1- لو بتعرف تعبر عن رأيك كويس
طاب بتعرف تختار الطريقة السليمة للتعبير عن رأيك
وبتعرف الوقت المناسب اللي تتكلم فيه
طاب بتتقبل النقد و آراء الأخرين

2 - لا أكيد جربت قبل كده
و إلا أنت شخصية إنطوائية أو مفكرتش كويس قبل الإجابة عالسؤال
أو مفهمتش قصدي كويس
طاب علي الأقل جرب تقول رأيك في الموضوع وبكل حرية
بس أنت عارف يعني إيه حرية

3 - مش عيب أبدا تقول مبعرفش
بس حاول علي قد ما تقدر تقرأ كتير وتثقف نفسك
عشان تزود ثقتك بنفسك و تعرف توصل رأيك للآخريين
و أنا معاك إن حسن الكلام موهبة من الله بس ممكن زرعها في الإنسان بالتربية في الصغر أو بالإطلاع و المحاورة في الكبر
بس انت جرب و ادعيلي

4 - مش لازم هم يستنوا رأيك
لازم أنت تقول رأيك وتكون إيجابي
فمن اجتهد فله أجر
و من اجتهد و أصاب فله أجريين
أما لو اللي بيمنعك من التعبير عن رأيك هو الخوف
علي نفسك أو علي اللي بتحبهم فلازم تفكر كويس بالطريقة المناسبة
فكم من آراء دفنت مع أصحابها
ولكن يوجد العديد والعديد من الأراء ولدت بموت صاحبها

5 - أعتقد إن السؤال واضح بس اللي اقصده أنت مش حد تاني
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-

كلمة Relaxation

ثقتك بنفسك شيئ ضروري بعيدا عن الغرور و بعيدا عن الخوف من رأي الآخريين في رأيك لكن يجب إختيار الإسلوب المناسب للتعبير عن رأيك فهو بالنهاية منسوب لك إيجابا أو سلبا و بالفعل
صوتك العالي دليل علي ضعف شخصيتك و قلة ثقتك بنفسك
لغة الحوار نابعة من عقلك توصلها للآخر بصوتك ليس بيدك
الهدوء طريق ممهد لتوصيل رأيك
فأحرص علي هدوءك لتصل بسلام

Be Relax & Enjoy

حاولت علي قد مقدر أرصد مختلف الحالات في إجاباتي
لو عندك إجابة تانية فكلي آذان صاغية

هناك 55 تعليقًا:

Aaya يقول...

ازيك يا حازم عامل أية
بصراحة أنا أحياناً مش بعرف
أعبر عن نفسي وأحياناً مش بحب أي
شخص إنه ينتقضني في حاجة أنا شيفاها
صح...وأخيرأ وليس آخرا أحب أقول
إن البوست حلو أوي..وتسلم الأيادي

ويسعدني أن أخط لك هذه الكلمات
وأن أكون أول المعلقين بالموضوع

سلام بقى أنا كده طولت عليك..

حبيبه يقول...

ازيك ياحازم
البوست جميل وانت دايما بتختار مواضيع حلوة اوي
بصي بقي انت فعلا عندك حق ان كل الحاجات دي مرتبطة بالثقة بالنفس
انا اوقات باحس اني عندي ثقة في نفسي واقدر اوصل اللي جواية للناس وساعات بابقي خايفة ومش عارفة اتكلم
صراحة انا مش عارفة ايه السبب او ايه الحل

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

التعبير عن النفس بجد انا فى أوقات كتير مابقدرش أعبر عن نفسى نهائيا
مش عارف ليه وممكن أقف مكتوفة الايدى حيال التعبير عن نفسى
بوست جميل احييك عليه
تحياتى لك

زى الهوا يقول...

بوست جميل وخصوصا الصورة ,

اما عن نفسى فاحيانا باجدنى مندفعة لاقناع الاخرين بوجهة نظرى وبتبقى عندى ثقة بنفسى فظيعة , واحيانا بلاقى لسانى زى مشلول مش قادر يتكلم , بس اعتقد إنى بعرف اعبر عن رأيى حلو , وخصوصا انى معروفة بانى عندى قدرة على الاقناع


صحابى بيقولولى انى ممكن اكون غلطانة واقنع اللى ادامى انه هوه اللى غلط


وساعات باقعد اعافر مع بابا فى انى اعبر عن رأيى رغم إن بابا عندنا من السلطات العليا مش بس فى الاسرة لأ وكمان فى العيلة , جدو بيخاف يتكلم معاه , وعملتى بيخافوا يناقشوه , انا ممكن اكن بتكلم وانا باعيط من الخوف بس المهم اقول اللى جوايا

تحياتى لموضوعك

keda-sponsor يقول...

أنا بعبر عن نفسي

بس مش عارف الناس بتفهمني ولا لأ ... علشان دايما في نص كلامي ألاقيهم بيضحكوا

بس عموما ده بيحتاج للثقه بالنفس زي ما أنت قلت ... و الثقه دي بتكتسب من الحياه .. مش مع الولاده بتكون في الأنسان

و أحيك على الموضوع الجميل

Aиgel يقول...

صباح الورد حازم

موضوعك غاية في التميز
وطبعاًعلى الفرد أن يدرب نفسه على تنمية قدرته على التعبير عن مشاعر الحب .. او الأعجاب .. او التقدير .. وأيضا عن مشاعر الرفض أو الغضب أو الكراهية .. تعبيرا لفظيا واضحا .. ومباشرة .

مداخله(مع احترام لمشاعر الآخرين .. وحسن اختيار الألفاظ)

ويؤدي اتباع هذا الأسلوب إلى الثقة بالنفس .. واحترام الذات .

ومما لاشك فيه أن التغيرات التى تحدث فى سلوك الفرد ومظهره .. والتى تؤكد للفرد ذاتيته .. يكون لها أثر لا يستهان به فى أدراك الفرد لنفسه وأدراك الآخرين له أيضا .

كما أن لهذا الأسلوب فوائده فى تحسين قدرة الفرد على التوافق الاجتماعى .. وعدم كبت المشاعر ..

.. وبس كفاية كده
وأنا من الفئة اللي بتقدر تعبر عن نفسها إلى حد كبير لكن مش في كل الأوقات
أما بخصوص أن أقنع غيري بوجهة نظري فا ده بيرجع للشخصية التي أمامي
ثقافياً وفكريا وعمرياً أيضاً

أسعد الله صباحك وتسلم إيديك
Angel Love

Cold air يقول...

آية

مرسي علي سؤالك انا بخير الحمد لله
و يا رب تكوني دايما بخير
بالنسبة لكونك أحيانا مش بتعرفي تعبري عن نفسك فده هييجي مع السنيين والخبرة و كتر التعامل و التواصل مع الناس
متقلقيش
أما بقي إنك مش بتحبي النقض من الناس حتي ولو شايفه إنك صح
أنا شايف إن آراء الناس مش لازم يكون كلها صح او كلها غلط
يا ريت تحاولي تتقبلي آراء الأخرين

سلام يا آية

Cold air يقول...

حبيبه

انا بخير الحمد لله
ويا رب تكوني دايما بخير
و مرسي أوي علي كلامك الجميل

حبيبة... التناقض اللي عندك ده شئ طبيعي و عادي
فالإنسان مخلوق ضعيف بطبعه وممكن يتأثر بعوامل كتيرة تجعله غير قادر علي إتخاذ قرار أو التعبير عن رأيه

الحل من رأيي بيختلف من إنسان للآخر ففي ناس بتحب تدرس الأمر جيدا قبل إبداء الرأي و في العكس يقول رأيه ثم يفكر فيه أما الخوف فلو جواكي فحاولي تقتليه

سلام

Cold air يقول...

رئيسة حزب الأحلام

أولا أنا سعيد بصراحتك اللي بتعبر عن رأيك في شخصيتك
أما بقي عن صعوبة إبداء رأيك في الآخرين او في المواضيع العامة
فبنصحك بالقراءة ولو من كل كتاب صفحة
و حاولي تتعاملي مع كل الطبقات
تفيدي وتستفيدي
و لو الخجل والكسوف حجتك
فمتقلقيش من رأي أي شخص فيك عشان هو كمان مستني رأيك فيه و ربنا خلقنا بعقليات مختلفة
فلولا إختلاف الأذواق لبارت السلع

يا رب تكوني استفدتي بجد
و مرسي علي الكلام الجميل
سلام

Cold air يقول...

زي الهوا

مرسي علي زوقك ولو الصورة عجبتك اتفضلي متغلاش عليك

.............
اما عن نفسى فاحيانا باجدنى مندفعة لاقناع الاخرين بوجهة نظرى وبتبقى عندى ثقة بنفسى فظيعة
.............

جميل انه يكون ليك رأي وجميل إنك تحاولي تقنعي بيه غيرك وجميل برده ثقتك بنفسك بس الإندفاع سلاح ذو حدين مطلوب أحيانا في الأمور الواضحة وضوح الشمس كرأيك مثلا في الإساءة لرسولنا الكريم وغير مرغوب فيه بالأمور الحياتية فجايز يكون للآخر وجهة نظر ويجب إحترامها

.............
واحيانا بلاقى لسانى زى مشلول مش قادر يتكلم
.............

بعد الشر عن لسانك بس بنصحك بنصيحتي لرئيسة حزب الأحلام

و عن التعامل مع والدك او الكبار بأسرتك بصفة عامة فده بعيد كل البعد عن كلامي لان الأسرة قوانينها تختلف و رأيك أحيانا ما يكون معروف مسبقا بالعشرة و معرفة الطباع
اما لو إحتاج الأمر لإبداء رأيك فتمسكي بآداب الحوار وحبة(قرع مباشر) وبعدين د انتي بنته يعني غالية عنده مهما حصل

سلام

Cold air يقول...

keda-sponsor

جميل أوي إنك بتعرف تعبر عن نفسك
اما حكاية
............
مش عارف الناس بتفهمني ولا لأ
عشان دايما في نص كلامي ألاقيهم بيضحكو
........
فده أكيد نتيجه للإسلوب اللي بتتبعه في حوارك مع الآخرين ( الإسلوب الساخر )
و ضحكهم لو نابع من القلب وليس مزيف فده أفضل تأكيد علي إن فكرتك و رأيك وصلهم
بس لا أنصحك بإستخدامه دائما وخصوصا في الحوارات الجادة دأنت دكترة قد الدنيا هتدي للعيان الدواء وفقيه ضحكه

هه ^_^ هه ^_^ هه

و فعلا الثقة شئ مكتسب من الحياة أما القدرة علي التحدث بلباقة فدي موهبة من الله ولكن يمكن إكتسابها أيضا من الحياة
ومرسي علي الكلام الجميل

سلام

Cold air يقول...

ANGEL

صباح الفل و الياسمين
مرسي خالص علي كلامك الجميل اللي بيدل علي شخصية جيدة التعبير عن رأيها و شديدة الثقة بنفسها

وبجد أنا سعيد بردك المدروس و الجميل ده

..........
أما بخصوص أن أقنع غيري بوجهة نظري فا ده بيرجع للشخصية التي أمامي
ثقافياً وفكريا وعمرياً أيضاً
..........

كلامك تمام و لكني اختلف معك
فأنت تقدري تقنعي في مختلف الأحوال

هه ^_^ هه ^_^ هه

مرسي علي حسن التواصل و المشاركة

سلام

Fatma يقول...

بوست رائع

حالة واحدة بس اظن اللي فاتتك

وهيا حالة بتصيبني احيانا

ممكن اسميها حالة

انا بعرف اعبر عن نفسي كويس اوي وبستخدم الطرق الصحيحة الى حد كبير وبتقبل اراء الاخرين ويتحمل النقد ان كان باحترام وبدون اهانه ولا يمس كرامتي بس احيانا افقد الرغبة في التعبير عن نفسي ويصيبني الخرس

ودا بيحصل غالبا لما اكون بكلم حد عنده القدرة انه يفقدني الرغبة في الحوار من اصله من طريقته واسلوبه و - عفوا - غبائه وضيق افقه .. ولما احس اني في جدال عقيم ومهاتارات سخيفة لا تسمن ولا تغني من جوع ومش جايلي من وراها الا وجع الدماغ

تحياتي على الموضوع الجميل واشكرك جدا على سؤالك عليا في غيابي :)

Eman Henaish يقول...

ايه ده

أنا أول مرة أزور البلوج بتاعتك بس لزيزة جدا
وفعلا relaxation
الألوان و الصور والكلام كله يدعو لذلك

والبوست لزيز بجد وأنك عبرت بلغة الحوار وصل الفكرة بطريقة ممتعة

تحياتي

مواطن زهقان يقول...

صراحه
هوه الواحد ساعات ممكن يعبر عن نفسه
وساعات مابيقدرش
حسب الموقف نفسه
بس ع العموم
بوست هايل
وانت فعلا كدا بتخلينا
ريلاكس خالص

Cold air يقول...

Founoon

في الأول حمد الله علي السلامة
و يا رب تكوني بخير و منورة علي طول

و بالنسبة لرأيك فمعاك كل الحق
كتير فعلا بنحس إننا مش عايزين نتكلم إحساسا مننا بعدم إهتمام الأخر أو لعدم فهمة لرأينا أو للعند الغير مبرر

حمدالله علي السلامة مرة تانية ومرسي علي كلامك الجميل

سلام

Cold air يقول...

eman

أهلا بيك للمرة الأولي علي Relaxation
و مرسي خالص علي الكلام الجميل و علي زوقك الرقيق

و تمنياتي بدوام التواصل
سلام

Cold air يقول...

مواطن زهقان

شكرا علي الكلام الجميل
و بالنسة لكون الموقف نفسه أحد العوامل المؤثرة علي حرية الرأي فده كلام إلي حد ما سليم بس لا يجب أن يكون له تأثير كبير
فرأيك نابع منك أنت مهما كان المكان أو الزمان

تحياتي و سلامي

""""" يقول...

البوست جميل اوى يا حازم

اعتقد ذى ما قلت انه فكرة التعبير مرتبطه الى حد كبير بالثقه بالنفس فعلا

فى ناس عندها افكار هايله بس بتخاف تعبر عنها وتعلنها

خوف من الفشل
خوف من اراء الناس

ودا بيرجع لعدم الثقه فعلا

وعندك حق
ناس كتير ماتت واندفنت اراءها معاها

لو كل انسان خاف يعلن عن افكاره مكنش حد هيتقدم خطوه واحده

نور الدين (محمد الجيزاوى) يقول...

اهلا بك
هى زيارتى الاولى وليتها كانت من بدرى ربما كان تغيرت بعض قراراتى
المهم انت هايل جدا فى كتاباتك
بس على فكرة مشكلة عدم القدرة على التعبير عن النفس هى مشكلة الفتيات دائما
فالنساء كالسماء اذا ارعدت بكت
واذا احبت ابتسمت او عانقت
واذا غضبت صرخت او حطمت
لكنها ابدا لا تجيد ان تقول انى حزينة او سعيدة او احب
لكن طبعا فى استثناءات
....
ولا يخلو الامر ايضا من بعض الرجال يكونون اقرب الى العجماوات لا يستطيعون التعبير
...........
موضوع رائع وحيوى يشبه روحك التى تنتفض بالحياة على وجه سطورك
............
اعتذر للاطالة
نور الدين محمود

Cold air يقول...

أمل

مرسي علي زوقك و حقيقي البوست جميل بيكم وبردودكم

و صحيح الثقة بالنفس هي الممول الرئيسي لحرية التعبير عن الرأي
أما بالنسبة للخوف... ففي مثل بكرهه بيقول ( من خاف سلم )
بكرهه لأنه دعوة للجبن وكان أفضل يكون ( من أخذ حذره سلم )
وسعيد إن الموضوع عجبك

سلام

Cold air يقول...

نور الدين

أهلا بيك علي Relaxation
منور المدونة و شكرا علي الكلام الجميل

و بالنسبة لرأيك إن الفتيات هن اللاتي لا يجدن التعبير عن رأيهن
فأنا قد أختلف معك فمن وجهة نظري إن معظم الفتيات يملكن حسن الحوار أو بمعني أدق حب الحوار ( الكلام الكتير )
أما لو انت بتنظر للموضوع من جهة الخجل و الكسوف بالنسبة للفتيات
فمعك حق فكثيرا ما يقتل الكسوف آراء الفتيات و زي ما أنت ذكرت يوجد الإستثناءات في كلا الجنسين رجال وفتيات

و سعيد بردك و يا سيدي خد راحتك وعبر
تمنياتي بدوام التواصل

سلام...حازم....

MoHaMeD - AmEeN - Al.MaSrY يقول...

هاعتبر ان ده اختراق حاد للشخصيه
ولكن كونك فسر الاحتمالات الاكثر حدوثا ..اه بعرف اعبر عن نفسي بس في أحلك الاوقات فقط لكن غير بصراحه مش بكلم بس لسبب بسيط مابحبش اوجع دماغ على الفاضي
وبجد مدونتك هايله
مدونة حيث الراحه والهدوء والجمال

شهرزاد يقول...

حازم
شكرا لزيارتك التي شرفتني
مدونة جميلة ورياضية وكوووول.. الواحد يأخذ شوية استرخاء ..
أكيد هناك صلة بين القدرة على التعبير والثقة بالنفس.. وأظن أن العلاقة بينهما طردية..
وما يقلل من قدرة الإنسان على الإقناع يرجع إلى الخوف كالخوف من الفشل والخوف من الوقوع في الخطأ إذا ما دخل في حوار حاد..
وعن نفسي عندي قدرة على التعبير ولكن ليس قدرة على الإقناع خصوصا إذا كان الطرف الآخر عنيد ومصر على رأيه..

تحياتي لك
وآسفة على الإطالة

الفارس الملثم يقول...

انا نفسي مش فاهم نفسي ,, يمكن احيانا بثقه مفرطه بتكون احيانا مبالغ فيها , ثم يجي شعور بالنقيض تماما ,بتنهار ثقتي بنفسي ربما بسبب اشياء بسيطه جدا

مش عارف ان كانت دي حاله خاصه بيا ولا دي مشاعر معتاده بتحصل لناس كتير ؟؟؟؟؟؟؟

موضوعك هام وقيم بالفعل

تحياتي

د. مونى يقول...

حازم انا سعدت جدا بمروري لمدونتك وهي فعلا اسم علي مسمي... ربنا يباركلك فيها وتفرح بيها قريب هههههههه
بجد البوست ده مختلف وانا من ناحيتي المفروض اني استاذه في التعبير مش بس لانها شغلتي لا... لاني مؤمنة بان الحوار هو فن له مجيديه كما له متذوقيه وكل حسب نشأته و طباعه وميوله وكمان حسب مزاجه وموده
لكن قليل دلوقتي اللي هتلاقيه مش بيعرف يتكلم ههههه ده كتير مننا بقوا اساتذه في الكلام خصوصا في عصر السموات المفتوحة و حوار الثقافات والحضارات قولي انت امتي اخر مرة اتكلمت اكتر ماسمعت؟؟؟؟؟؟؟ يعني انا شايفة ان ربنا خلقنا بأذنين وفم واحد تفتكر ايه الحكمة في كده؟
بقوللك ايه؟ انا شكلي كده هبتدي اشطح وده اول مرور ليه عندك مش عاوزاك تفتكرني مجنونة.... ميرسي علي البوست ده وربنا يوفقك
د.موني

Cold air يقول...

محمد أمين المصري

أهلا بيك و نورت Relaxation
و بالنسبة لإتهامك لي بالإختراق الحاد لفكركم فده مش سليم بتاتا.
أنا حاولت أرصد معظم الحالات و تركت لكم الفرصة لإضافة رأيكم و أعطيتكم كامل الحرية و الدليل موجود بالبوست

و مرسي علي كلامك الجميل
و يا ريت دايما تنورني ويدوم ما بيننا الحوار
..سلام..

Cold air يقول...

شهرزاد

مرسي علي حسن التواصل اللي بتمني دوامه إن شاء الله
و شكرا خالص علي زوقك الرقيق
و فعلا العلاقة بين حرية التعبير و الثقة بالنفس علاقة طردية
أما بالنسبة لعدم القدرة علي الإقناع في حالة محاورة طرف عنيد فنصيحتي ليك لا ترهقي نفسك مع هذه النوعية من الناس فهو لن يقبل برأيك حتي لو علم بصحته.

أما عند المحاورة العادية فتوصيل رأيك قد يتطلب بعض الصبر منك ف أصبري إن الله مع الصابرين

شكرا مرة تانية و نورت
سلام

Cold air يقول...

الفارس الملثم

أهلا بيك و نورت Relaxation
أنا سعيد بصراحتك اللي تدل علي إنك شخص متقبل للحوار

أما بالنسبة لحالة التضارب اللي بتحس بيها من موقف لآخر فده لو في حد المعقول يبقي شئ طبيعي بيحصل لكل الناس و إحنا بشر من لحم و دم و أكيد لازم بنتأثر بالموقف نفسه

أما لو التضارب موجود بكثرة بحيث إنك مش بتعرف تسيطر علي آراءك أو تستقر علي رأي معين فنصيحتي أن تفكر في الكلام قبل ان يعبر مجري فمك

و أعلم ان رأيك لابد أن يكون مبني علي أساس متين من المعلومات حتي لا ينهار بمجرد هبوب رأي آخر عليه

شكرا ليك و يا رب تكون استفدت
تمنياتي بدوام التواصل
سلام

Cold air يقول...

د. موني

أهلا بيك ومنورة Relaxation
و أنا أسعد بتشريفك و حسن التواصل اللي بتمني يدوم ما بينا إن شاء الله

مرسي علي كلامك الجميل و زوقك الرقيق
متعرفيش سعادتي قد إيه بإني تعرفت علي محاورة جيدة و معلمة تعبير مرة واحدة و ده من حسن قدري

و أنا معاك إن مع إنتشار العلم و مختلف أدواته أصبح من القليل وجود شخصية صامتة لكن أيضا ده لا يمنع من وجود من لا يستطيع التعبير عن نفسه أو لا يمتلك الإسلوب الذي يتحاور به مع الآخرين

و عن نظرية فم واحد و أذنين
فده أكيد شئ يمكن تفسيره بعدة طرق
و من وجهة نظري إننا صنع الله الذي أجاد صنعه و برده الأذنين لا يمكن إستخدامهما إلا لمصدر صوتي واحد يعني تعادل 1-1 ههههههههه

ولك كل الحق ان تشطحي بأفكارك و كلي آذان صاغية وبعدين دانت معبرة جيدة يعني براحتك

مرسي علي ردك الجميل وتمنياتي بدوام التواصل
سلام

RaRa يقول...

موضوع جميل اوى ومهم
واكيد لكل واحد فينا
رأى من الخمسة بيعبر عن
طريقة تعبيره وتفكيره

بجد بحييك على موضوعك الرأئع

Blue Nile يقول...

cold air
اولا اسمحلي ان ابدي اعجابي مدونتك وباسمها relaxation الاحساس اللي بنفتقده من ضغوط الحياة
ثانيا بشكرك على تشريفك مدونتي ويرب منورني دايما

بالنسبة لموضوعك فهو جمي جدا ومميز
لازم النسان يكون عنده القدرة انه يوصل رايه للناس وانه يدافع عن افكاره والا هيكون تابع

soul of love يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.احب ابدي إعجابي الاول بالمدونة بجد جميلة
البوست ده بجد متميز لاني انا عن نفسي اوقات كتيييييييييير مابقولش رايي لاني ماتعودتش اتكلم كتير واناقش حد.هي مش عدم ثقة اكتر ما هي خجل زايد عن الزوم بس الواحد بيحاول يفك الخجل ده والدليل اني بقول رايي بصراحة في المدونة الجميلة دي.تمنياتي لك البتوفيق

dina يقول...

لا لا لا
انا لازم اسجل اعجابى الشديد جدااااااا بالمدونة و اسمها و اغنيتها و جوها عامة...بجد حاجة اخر روقان عالاخر و تحية خاصة كدا بين قوسين للاهلاوية كلهم
البوست بقى انت قلت فيه كل حاجة ممكن تتقال..و اتكلمت عن الثقة و حرية التعبير باستفاضة و بكلام معبر اوى..... و انا عاجبانى جداااااا صورة البوست
و الله خليتنى اتفائل ان مش كل اللى فى هندسة ميعرفوش الروقان..بس ربنا بعتلى مدونة عميد الرايقيين فى هندسة
هههههه
يلا يا عم حازم ربنا يروقك كمان و كمان
تحياتى

Cold air يقول...

rara

مرسي علي كلامك الرقيق و زوقك
و يا رب أكون قدرت و لو بكلمة أني أفيدكم و أستفيد منكم

سلام

Cold air يقول...

Blue Nile

مرسي و متشكر خالص علي كلامك الجميل و زوقك الرقيق و يا رب يدوم ما بينا التواصل
و فعلا حرية التعبير عن الرأي هي اللي بتحدد كون الإنسات تابع أم صاحب قرار

مرسي مرة تانية و نورت Relaxation
سلام

Cold air يقول...

soul of love

مرسي علي كلامك الجميل و سعيد بالتواصل اللي يدوم إن شاء الله

أما بالنسبة لكون الخجل أحد أسباب عدم قدرتك علي التعبير بحرية عن رأيك فأحب أنصحك بنصيحتي للمدونة العزيزة رئيسة حزب الأحلام بإنك متخافيش من رأي أي شخص في رأيك أنت عشان هو كمان مستني رأيك في رأيه هو
و ربنا خلقنا بعقليات مختلفة
فلولا إختلاف الأذواق لبارت السلع

تحياتي و سلامي

Cold air يقول...

dina

أهلا بيك علي Relaxation
و مرسي علي كلامك الجميل و زوقك الرقيق و ده من بعض ما عندكم
و ألف سلام و تحية للأهلوية
و بالنسبة لكلامك فأنا سعيد بردك و متقلقيش إحنا في هندسة أيوة و آه و آه من دي كلية بس علي مين داحنا برده جامدين و آخر ريلاكس
ومرسي علي اللقب الجميل
عميد الرايقين بهندسة

تحياتي و سلامي لك
و دائما في تواصل إن شاء الله
سلام

الدرعمي يقول...

السلام عليكم

صاحبي حزوووووووووم

أولا أشكرك على هذه الدعوة الكريمة

والتدوينة الأجمل

ثم أما بعد

أنا بعرف أعبر كويس أوي عن نفسي

بس للأسف أحيانا بلاقي نفسي

بغرق في أقل من شبر مية

لما بكتشف إني في حالات تنتابني

بفضل السكوت عن التعبير ووصف ما أشعر به

ثقتي بنفسي كبيرة

لكن للأسف بحس أحيانا بالغرور

بحاول أموت شعور الغرور ده جوايا

بالتواضع الزائد وتصغير الذات

ده في حالة إني أحس بالغرور

أما في العادي فبحافظ على مقامي

وأثق في قدراتي جدا خاصة التواصلية


تحياتي يا حزوووووووم

آدم

مدحت محمد يقول...

انا بلاقى صعوبة بجد
فى توصيل رايى وفعلا ياحازم الصوت العالى دليل كبير على ضعف موقفك

تحياتى لحضرتك

Cold air يقول...

آدم

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاتة

أولا متشكر جدا علي قبولك دعوتي وده شئ طبيعي ما بين الأصدقاء و أنا اعتبرتك صديق خلاص .لامفر.

أنا معاك يا آدم في كل كلامك لأن الإنسان مش ماكينة تخرج كلام معسول في كل موقف أو أي موقف
فنحن بشر من لحم و دم
و أكيد مشاعر الإنسان لها نصيب الأسد في التأثير علي آرائه و تفكيره

أما بالنسبة لشعورك أحيانا بالغرور أو الكبرياء الزائد عن الحد و محاولاتك العديدة لقتل الغرور بداخلك فأريد أن أجذب إنتباهك أنك تستطيع قتل غرورك بطريقة سهلة و يسيرة دون أن تقلل من ذاتك

فقط يجب عليك معرفة حقوقك كاملا و المطالبة بها لكن ليس قبل أن تؤدي ما عليك من واجبات و بذلك تضع نفسك في الموضع السليم دون أن يصفك أحد بالغرور أو الأنانية

مرسي كتير ليك يا صديقي العزيز
و دائما أراك علي خير
تقبل نصيحتي و تحياتي
سلام

Cold air يقول...

مدحت محمد

سعيد جدا بصراحتك يا مدحت ونصيحتي لك بالإكثار من التعامل مع مختلف الشخصيات و من مختلف الطبقات كي تبني لنفسك قاعدة كبيرة تنفعك وتساعدك في معرفة كيفية توصيل رأيك بالإسلوب المناسب و حاول علي قد ما تقدر تثقف نفسك بمختلف الأساليب و حاول و ألا تخف من الفشل فلولا الفشل ما عرفنا طعما للنجاح

مرسي كتير ليك علي حسن التواصل
و دايما منور Relaxation
سلام

عاشقة الوطن يقول...

السلام عليكم

ازيك ياحازم

التعبير عن النفس
من اكتر الحاجات اللى بتبين شخصية الواحد
ولو فعلا بتعرف تعبر عن نفسك ده أكيد هيزيدك ثقة فى نفسك ولو الثقة موجودة يبقي هتعبر عن نفسك كويس


الحمدلله انا بعرف اعبر عن نفسي نوعا ما بس أحيانا فى مواقف معينة بلاقي نفسي مش عارفة اتكلم كلمة على بعضها

وبالنسبة لنقد الآخرين
فبصراحة بحب اوى ان الناس تقولى على العيوب اللى فيا
بس مش بتقبلها من القريبين منى
ممكن من اصحابي

أهم حاجة ان الواحد يعرف رأى الآخرين فيه عشان يصحح العيوب اللى فيه ويعمل الأفضل

عشان يوصل للأفضل


تحياتى

الدرعمي يقول...

حبيبي زوووووووم

أشكر لك الذوق الرفيع

والنصح الحكيم

أدامك الله صديقا عزيزا نصوحا


تحياتي


آدم

عاشقة القمر يقول...

حازم ..
بجد البوست حلو اوي وعجبني جدا .. وعجبتني كمان في الاجابة رقم 3 فعلا حلوة اوي وصح اوي .. مهم اوي ان الواحد يعبر عن رأيه بس برضو اكيد ده ليه قواعد او اصول .. يعني فكرة انه من حقي اني اعبر عن رأيي بس مهم ان ما اضايقش حد برأيي ده او اقدمه بطريقه ماتليقش .. بالمختصر المزيد على رأي اللمبي عشان انا حاسه ان كلامي هيتلخبط اكتر من ماهو متلخبط :)
الفكرة اني زي ما من حقي اني اعبر عن رأيي فمن الواجب عليا كمان اني اراعي حقوق الاخرين اللي انا بحدفهم برأيي دول .. لاني ممكن اقول رأيي بطريقة رخمه تخلي اللي بيسمعني يقفش من كلامي ويتخنق مني وممكن ماكونش انا اصلا اقصد ده .. اقولك حاجة حلوة اوي .. انا هبطل رغي بقى .. وزي ماقولتلك في الاول البوست حلو اوي بجد ..

Cold air يقول...

عاشقة الوطن

ازيك يا رضوي و ألف مبروك النجاح
أنا بخير الحمد لله و يا رب دايما تكوني بخير و سلام.
كلامك صحيح فالعلاقة بين الثقة بالنفس و حرية التعبير علاقة طردية و الحمد لله إنك شخصية جيدة التعبير عن نفسها أما بالنسبة للمواقف اللي بتحسي نفسك غير قادرة علي أخذ قرار او التعبير بحرية عن رأيك فده شئ طبيعي يحدث لكل الناس فأكيد الموقف له تأثير علي رأيك و بتختلف من موقف لأخر و من شخص لأخر
و جميل إنك بتتقبلي النقد البناء
مرسي علي ردك يا رضوي و دام رأيك حرا

سلام

Cold air يقول...

العزيز آدم

لا شكر علي واجب
فسيأتتي اليوم الذي أطلب منك النصيحة و أكيد هتفدني

آدم أحبك في الله
تحياتي و سلامي

Cold air يقول...

عاشقة القمر

مرسي علي كلامك الرقيق
و سعيد إن الموضوع عجبك
و بالمختصر المزيد ههههههه
أنا معاك إن حريتة التعبير تلزم إحترام الرأي الأخر و إحترام رأيه وهذا أقل حقوق المتحاورين علي بعضهم البعض
و اتكلمي براحتك دون أعذار فهذا رأيك و عن نفسي أنا ديموقراطي زي الحكومة بالضبط

^_^ هه ^_^ هه ^_^

فتكلمي بلا خوف
سلام

yoyo يقول...

احب فى الاول اعبر لك عن مدى اعجابى بالمدونة بجد تستحق التقدير والله وكمان البوست هايل جدا

لو الانسان مش عرف يعبر عن نفسه بيكون احسا بالعجز اوى انك مش عارف تعبر عن نفسه مش عارف حتى انت عاوز ايه ولا هتعمل ايه الوضع دا بيكون اضعف حالات الانسان

بوست هايل مرة تانية وبعدين هما الاهلاوية كدا ناس جامدة بقى مش اى كلام امال ايه الله (هههههههههههه) ما احنا اهلاوية زى بعض بقى

تحياتى لك

shaimaa samir يقول...

شعرة ما بين الغرور والثقة


تحياتى لموضوعك القيم
ونسميه دعوة للثقةبالنفس اكثر
اعتقد ان الاحباط وتقليل الهمة بتورث فى مصر بطريقة قوية جدا

تحياتى لك

Aиgel يقول...

انتظرونا قريبا في
(( خمسة لقلبك ))
مع
Aaya & Angel


http://5toyourheart.blogspot.com

Cold air يقول...

yoyo

أهلا بيك للمرة الأولي علي Relaxation
و مرسي علي الكلام الجميل و زوقك الرقيق
و بالنسبة لكلامك فأنا معاك لأن عدم القدرة علي التعبير و الإصرار علي عدم التأقلم مع الآخرين شئ من العجز و الضعف
و أشكرك للمرة التانية و فعلا الأهلاوية ناس مش أي أي و لا زي زي ^_^

تحياتي و سلامي

Cold air يقول...

shaimaa samir

أهلا بيك للمرة الأولي علي Relaxation
و سعيد بحسن التواصل اللي بتمني يدوم إن شاء الله
و فعلا اللي بيفصل بين الغرور و الثقة بالنفس شعرة رفيعة لكن أحب إنك تقرأي تعليقي علي آدم صديقي العزيز
و أما عن توريث الإحباط في مصر فده شئ لازم نكسره بالتعبير عن آراءنا بكل حرية و إحترام

سلام

Cold air يقول...

Angel

جميل أوي فكرة المدونة و دعوتها للضحك و الفرفشة و في إنتظار الإفتتاح الرسمي و الأجمل إنها من الأنجلين
و سيري علي بركة الله

تمنياتي بنجاح دائم كالعادة إنشاء الله
و مرسي علي الدعوة

سلام

Cold air يقول...

آية

مرسي أوي علي تأكيد الدعوة
و بجد أنا في إنتظار إفتتاح الفرع الجديد عشان أفرفش و أزقطط

^_^ هه ^_^ هه ^_^

تمنياتي بنجاح باهر و زاهر
و ده مش شئ غريب علي الأنجلتين

سلام


Relax على الأريكه & Enjoy بأبو تريكه

Relax على الأريكه & Enjoy بأبو تريكه
Relax على الأريكه & Enjoy بأبو تريكه